Το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης ετοιμάζεται να σηκώσει την αυλαία του και να παρουσιάσει στο κοινό της πόλης ταινίες από τις Κάννες, αφιερώματα, φεστιβαλικούς νικητές και γενικότερα επιλογές που θα καλύψουν όλες τις προτιμήσεις. Σε ένα τεράστιο -για ακόμη μια φορά- πρόγραμμα, το να χαθεί κανείς είναι αναμενόμενο, οπότε παρακάτω παρουσιάζουμε τις επιλογές που ξεχωρίσαμε.
Father Mother Sister Brother
Η τελευταία ταινία του Jim Jarmusch, Father Mother Sister Brother, έρχεται στη Θεσσαλονίκη απευθείας από τις Κάννες, παρέα με τον Χρυσό Φοίνικα που κατέκτησε. Μια ήσυχη, αλλά απολύτως εκρηκτική στιγμή για έναν δημιουργό που παραμένει αταξινόμητος. Ο Jarmusch επιστρέφει με μια ιστορία για την οικογένεια, τη φθορά και το πώς τα πρόσωπα που μας καθορίζουν γίνονται σταδιακά καθρέφτες μας. Ένα road movie συναισθημάτων, με την υπνωτιστική του ρυθμικότητα που είναι μία ιδανική επιλογή για ταινία έναρξης του φεστιβάλ.
Κι αν ο ίδιος ο σκηνοθέτης θα απουσιάζει από τη Θεσσαλονίκη, ο χρόνια συνεργάτης του Φρέντερικ Ελμς θα τον αντικαταστήσει στο Q&A, κουβαλώντας μαζί του ιστορίες από δεκαετίες κινηματογραφικής συνεργασίας, από το Blue Velvet μέχρι το Paterson. Ο Ελμς, μάλιστα, θα δώσει το «παρών» και σε άλλη προβολή του φεστιβάλ, εκείνη του Wild at Heart του David Lynch, όπου επίσης υπήρξε διευθυντής φωτογραφίας· μια όμορφη σύμπτωση που δένει δύο κόσμους, δύο φίλους, και δύο διαφορετικές μορφές αμερικανικής παραξενιάς κάτω από την ίδια σκοτεινή οθόνη.
Η πιο πλούσια γυναίκα του κόσμου
Η πιο πλούσια γυναίκα του κόσμου (The Wealthiest Woman in the World) του Τιερί Κλιφά φτάνει στη Θεσσαλονίκη, όπως θα φτάσει άλλωστε και η Ιζαμπέλ Ιπέρ, σε μια ταινία που ακροβατεί ανάμεσα στη σάτιρα, το δράμα και το σουρεαλιστικό παραμύθι για την εξουσία του χρήματος (και την εξάρτηση που τη συνοδεύει). Με φόντο μια Ευρώπη που μοιάζει να καταρρέει υπό το βάρος των ίδιων της των επιθυμιών, η Ιπέρ ενσαρκώνει μια γυναίκα που έχει τα πάντα, εκτός από νόημα.
Ο Κλιφά, σταθερός συνεργάτης της Ιπέρ και γνώστης του λεπτού χιούμορ της, δημιουργεί ένα σχολιαστικό αλλά όχι διδακτικό πορτρέτο για τη ματαιότητα του πλούτου, μέσα από εικόνες γεμάτες παραδοξότητα και μια αφήγηση που γλιστράει ανάμεσα στο πραγματικό και το ονειρικό. Η ταινία έρχεται στο φεστιβάλ ως μέρος του αφιερώματος στην Ιζαμπέλ Ιπέρ, επιβεβαιώνοντας γιατί παραμένει μια από τις πιο μυστηριώδεις και ακατάτακτες παρουσίες του σύγχρονου σινεμά.
Hamnet
Η Κλόε Ζάο, μετά την αναγνώριση με προηγούμενες δουλειές της, επιστρέφει με το Hamnet, μια ταινία που βασίζεται στη ζωή του γιου του Ουίλιαμ Σαίξπηρ. Η ιστορία φαίνεται να επικεντρώνεται στην οικογένεια και την απώλεια, εξερευνώντας την τραγική μοίρα του μικρού Χάμνετ μέσα από ένα λιτό και ποιητικό φακό. Η Ζάο κρατά το βλέμμα στα μικρά, καθημερινά στιγμιότυπα, μετατρέποντάς τα σε καθρέφτες για τα μεγάλα συναισθήματα και τις εσωτερικές συγκρούσεις των χαρακτήρων. Το ενδιαφέρον είναι πως, ενώ η ταινία αντλεί από ιστορικά γεγονότα και τη σκιώδη παρουσία του Σαίξπηρ, η προσέγγιση της σκηνοθέτιδας φαίνεται να δίνει έμφαση στο συναισθηματικό βάθος και την ανθρώπινη πλευρά του μύθου.
Σιωπηλή Φίλη
Στη Σιωπηλή Φίλη, η Ίλντικο Ενιέντι (On Body and Soul) πλέκει μια ταινία που εκτυλίσσεται σε τρεις διαφορετικές εποχές, με κοινό πρωταγωνιστή ένα γιγάντιο δέντρο στο βοτανικό κήπο μιας γερμανικής πόλης. Το δέντρο γίνεται σύμβολο αιωνιότητας και σιωπηλός παρατηρητής της ανθρώπινης ιστορίας.
Με τρεις διαφορετικές ιστορίες που διαδραματίζονται με διαφορά περίπου 50 ετών, το φιλμ εξετάζει αθέατες συνδέσεις ανάμεσα στη φύση και τους ανθρώπους. Με την χαρακτηριστική αισθητική και ευαισθησία της, η Ενιέντι δημιουργεί ένα φιλμ γεμάτο λεπτές αποχρώσεις και ανεπαίσθητη ομορφιά, όπου το αιώνιο και το εφήμερο συναντιούνται σαν τον θρόισμα των φύλλων.
Αφιέρωμα στον Γιώργο Τσεμπερόπουλο
Το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τιμά τον Γιώργο Τσεμπερόπουλο αναγνωρίζοντας την πολυδιάστατη προσφορά του στον ελληνικό κινηματογράφο. Στο πλαίσιο του αφιερώματος, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το σύνολο της φιλμογραφίας του, συμπεριλαμβανομένων τεσσάρων σπάνιων μικρού μήκους ταινιών που γύρισε στις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1970.
Το αφιέρωμα περιλαμβάνει τις εξής μεγάλου μήκους ταινίες του Γιώργου Τσεμπερόπουλου:
Ξαφνικός Έρωτας
Πίσω Πόρτα
Ο Εχθρός Μου
Άντε Γεια
Μέγαρα
Υπάρχω
Palestine 36
Επιστρέφοντας σε μια εποχή καθοριστική για την ιστορία της Παλαιστίνης, η Annemarie Jacir μας μεταφέρει στο 1936, κατά τη διάρκεια της μεγάλης εξέγερσης ενάντια στη βρετανική κυριαρχία. Ο νεαρός Γιουσούφ περιπλέκεται ανάμεσα στην ασφάλεια του χωριού του και την αναταραχή της Ιερουσαλήμ, ενώ οι αποφάσεις του και οι σχέσεις του με τους γύρω του καθορίζουν την πορεία μιας κοινότητας που αγωνίζεται για ελευθερία. Μέσα από την ένταση, τις συγκρούσεις και τις προσωπικές ιστορίες, η Jacir δημιουργεί ένα φιλμ όπου η αντίσταση, η ανθρώπινη ευαλωτότητα και η συλλογική μνήμη συνυφαίνονται σε μια υπόκωφη, αλλά σπαρακτική κινηματογραφική εμπειρία. Η ταινία έχει επιλεγεί ως η επίσημη υποβολή της Παλαιστίνης για τα Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας, προσδίδοντας στο έργο επιπλέον κύρος και διεθνή βαρύτητα.
ΚΟΤΑ
Μετά από μια σειρά από τολμηρές κινηματογραφικές προτάσεις, ο Ούγγρος σκηνοθέτης Γκιόργκι Πάλφι επιστρέφει με το Hen, μια τολμηρή και συναισθηματική κωμική περιπέτεια που ακολουθεί την πορεία μιας επαναστάτριας κότας που δραπετεύει από το βιομηχανικό σύστημα εκτροφής. Το φιλμ συνδυάζει πραγματικά πλάνα με ζώα και ανθρώπους, δημιουργώντας μια αλληγορία για την ανθρώπινη τραγωδία και την επιβίωση.
Με φόντο την ανθρώπινη δυστυχία, η ιστορία της κότας αναδεικνύει την ανάγκη για ελευθερία και αξιοπρέπεια, προσφέροντας μια συγκινητική και συχνά αστεία αφήγηση. Το Hen επιλέχθηκε ως ταινία λήξης του φεστιβάλ, κλείνοντας την 66η διοργάνωση με έναν πρωτότυπο και ανατρεπτικό τρόπο.




