Η διαδικασία επιλογής της ταινίας που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Όσκαρ του 2025 αποπνέει έναν αέρα σκανδάλου, φέρνοντας στην επιφάνεια σοβαρές ανησυχίες για την ακεραιότητα και την αξιοπιστία του Υπουργείου Πολιτισμού.
Αρχικά, η Ακαδημία Κινηματογράφου είχε ορίσει τους Βασίλη Κεκάτο (πρόεδρος), Κόρα Καρβούνη, Λήδα Γαλανού και Κάλλια Παπαδάκη να σχηματίσουν τη γνωμοδοτική επιτροπή που θα πρότεινε στο ΥΠΠΟ την ταινία που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα φετινά Όσκαρ. Ωστόσο αυτή η επιτροπή λίγες ημέρες αργότερα αντικαταστάθηκε και πρόεδρος ορίστηκε ο Έβαν Σπηλιωτόπουλος (G.I. Joe: Snake Eyes, Οι Άγγελοι του Τσάρλι) ενώ αντιπρόεδρος ο κριτικός κινηματογράφου Δημήτρης Δανίκας, ο οποίος έχει διαγραφεί από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής είναι η σεναριογράφος Χριστίνα Λαζαρίδη, ο σκηνοθέτης-animator Παναγιώτης Ράππας, ο σκηνοθέτης Σπύρος Ταραβήρας, ο ηθοποιός Βασίλης Χαραλαμπόπουλος και η σκηνοθέτης Ασημίνα Προέδρου.
Η πρόσφατη αντικατάσταση τεσσάρων μελών της επιτροπής με μια αμφιλεγόμενη κίνηση που το ΥΠΠΟ χαρακτηρίζει ως «λάθος εκ παραδρομής», συνοδευόμενη από την παραίτηση της Ασημίνας Προέδρου και το ηχηρό «κατηγορώ» του Βασίλη Κεκάτου, έχουν εκθέσει τη διαδικασία σε έντονη κριτική. Το ΥΠΠΟ, αντί να δώσει πειστικές εξηγήσεις, παραμένει σιωπηλό, αφήνοντας αναπάντητα τα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου.
Η κατάσταση κορυφώθηκε όταν δεκάδες σκηνοθέτες και παραγωγοί εξέφρασαν την αγανάκτησή τους με μια ανοιχτή επιστολή προς το ΥΠΠΟ, όπου γνωστοποίησαν την απόσυρση των ταινιών τους από τη διαδικασία επιλογής. Συγκεκριμένα, 21 από τις 23 ταινίες που είχαν υποβληθεί για συμμετοχή αποσύρθηκαν εξαρχής, σε ένδειξη διαμαρτυρίας ενάντια στις αδιαφανείς και αυθαίρετες ενέργειες του υπουργείου.
Από την αρχή της διαδικασίας, το ΥΠΠΟ έχει επιδείξει μια απαράδεκτη αλαζονεία, υπονομεύοντας τον ίδιο τον θεσμό που καλείται να υπηρετήσει. Στις 11 Αυγούστου 2024, οι δημιουργοί των ταινιών έλαβαν ηλεκτρονικά μηνύματα με συνδέσμους για την προβολή των έργων τους, αποστέλλοντάς τα σε μέλη της επιτροπής που είχαν επιλεγεί από το ΥΠΠΟ. Ωστόσο, μόλις δύο ημέρες αργότερα, οι ίδιοι επαγγελματίες ενημερώθηκαν ότι ανακλήθηκε η συμμετοχή τους στην επιτροπή, χωρίς να δοθούν περαιτέρω εξηγήσεις.
Αυτός ο απρόσεκτος χειρισμός δεν είναι μόνο ακατανόητος αλλά και ύποπτος. Τι άλλαξε μέσα σε δύο ημέρες; Ποια συμφέροντα κρύβονται πίσω από αυτή την αδιαφάνεια; Οι επαγγελματίες του ελληνικού κινηματογράφου, που έχουν δώσει μάχες για να απελευθερωθούν από παλιές, φαύλες πρακτικές, βλέπουν τώρα αυτές να επανέρχονται δριμύτερες, υπονομεύοντας τις προσπάθειες και τις θυσίες τους.
Αυτό το σκάνδαλο εκθέτει την Ελλάδα διεθνώς, αποδεικνύοντας ότι η χώρα μας παραμένει αιχμάλωτη σε παλαιοκομματικές μεθοδεύσεις και αυθαίρετες αποφάσεις. Η μεταχείριση των δημιουργών και της πνευματικής τους ιδιοκτησίας από το ΥΠΠΟ, με την αποστολή των ταινιών τους σε άτομα που τελικά δεν συμμετείχαν στην επιτροπή, είναι προσβλητική και ανεύθυνη. Αντί το ΥΠΠΟ να προστατεύσει τους δημιουργούς, επιδεικνύει μια αδιαφορία που σοκάρει.
Το χειρότερο, όμως, είναι η επιχείρηση εξιλαστήριου θύματος, με την απόδοση ευθυνών σε μια υπάλληλο του υπουργείου. Αυτή η κίνηση όχι μόνο δεν αποκαθιστά την αξιοπιστία της διαδικασίας, αλλά επιδεινώνει την κρίση, αποδεικνύοντας ότι η ηγεσία του ΥΠΠΟ είναι ανίκανη να αναλάβει τις ευθύνες της.
Σε αυτή τη σκοτεινή περίοδο για τον ελληνικό κινηματογράφο, είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει διαφάνεια και λογοδοσία. Οι δημιουργοί αξίζουν καλύτερα, και η χώρα μας δεν αντέχει να συνεχίσει να εξευτελίζεται με τέτοιες πρακτικές. Το ΥΠΠΟ πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του και να αποκαταστήσει άμεσα την εμπιστοσύνη στην κινηματογραφική κοινότητα και στους θεσμούς.
Ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, που είχε οριστεί ως πρόεδρος της επιτροπής, κατήγγειλε δημόσια το γεγονός, τονίζοντας ότι «είναι λίγο cringe να βλέπεις το Yπουργείο Πολιτισμού να υποτιμά τόσο τη νοημοσύνη των ανθρώπων του πολιτισμού».
Η απόσυρση σχεδόν όλων των υποψήφιων ταινιών από τη διαδικασία αποτελεί ισχυρό μήνυμα ενότητας και απογοήτευσης από την κινηματογραφική κοινότητα, ενώ οι σκηνοθέτες που αποφάσισαν να παραμείνουν στη διαδικασία καλούνται να επανεξετάσουν τη στάση τους. Διότι καμία νίκη δεν αξίζει όταν έχει αμαυρωθεί από εκείνους που όφειλαν να την προστατεύσουν.
Ο Βασίλης Κεκάτος το έθεσε τέλεια. Είναι πραγματικά cringe να βλέπεις ένα Υπουργείο Πολιτισμού να μεταχειρίζεται τόσο άγαρμπα και περιφρονητικά τους ανθρώπους που υπηρετούν την τέχνη. Το γεγονός ότι το ίδιο υπουργείο αμφισβητεί το κύρος των καλλιτεχνών που το ίδιο κάλεσε να επιλέξουν την ελληνική πρόταση για τα Όσκαρ είναι εξοργιστικό. Όταν μια επιτροπή που αποτελείται από επαγγελματίες του χώρου ακυρώνεται με ένα απλό email και οι ταινίες αποσύρονται μαζικά από τη διαδικασία, το μήνυμα είναι ξεκάθαρο: οι δημιουργοί δεν ανέχονται τον εμπαιγμό. Το αληθινό κύρος δεν απονέμεται από υπουργεία· το κερδίζουν αυτοί που μάχονται με εντιμότητα και αξιοπρέπεια για τον πολιτισμό τους.
Η απάντηση του υπουργείου
Το υπουργείο με μία σχετική καθυστέρηση έδωσε μία απάντηση που πιθανότατα δεν έπεισε κανέναν:
«Το Υπουργείο Πολιτισμού, παγίως, αντιμετωπίζει με διαφάνεια και σοβαρότητα τον ύψιστο θεσμό στον χώρο του κινηματογράφου, των βραβείων OSCAR Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους.
Αναφορικά με την επιστολή σας και τα ερωτήματά σας, που είδαν το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες μέρες, σχετικά με την σύσταση της επιτροπής για την επιλογή της ελληνικής υποψηφιότητας, σας ενημερώνουμε:
Το ΥΠΠΟ έχει στην αρμοδιότητά του την επιλογή και συγκρότηση της επιτροπής, όπως άλλωστε συμβαίνει και στις περισσότερες χώρες που συμμετέχουν στις ανάλογες διαγωνιστικές διαδικασίες και μάλιστα, με υψηλού επιπέδου, εκπροσωπήσεις. Το ΥΠΠΟ παραμένει θεματοφύλακας της διαδικασίας προκειμένου να διασφαλίζεται όχι μόνον η αντικειμενικότητα αλλά και το κύρος της επιτροπής.
Σημειώνεται ότι για το θέμα της «εκ παραδρομής» της δήθεν απόφασης, έχουν ήδη κινηθεί οι διαδικασίες από τα αρμόδια πειθαρχικά όργανα του ΥΠΠΟ.
Με εκτίμηση
Ιάσων Φωτήλας
Υφυπουργός Πολιτισμού»
Αλφαβητικά οι υπογράφουσες και υπογράφοντες, δημιουργοί των 21 ταινιών που αποσύρονται από την έως άνω διαδικασία (από τις συνολικά 23 που είχαν κατατεθεί στο ΥΠΠΟ, όπως η λίστα είχε δημοσιευθεί στον ημερήσιο τύπο):
Αδριανόπουλος Χρήστος (σκηνοθέτης ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
Αλαβάνος Νικόλας (παραγωγός ταινιών Ο τελευταίος ταξιτζής & Πολύδροσο)
Ασλανίδης Λουίζος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
Βενέτης Άγγελος (παραγωγός ταινίας Νυχτερινός Εκφωνητής)
Βουγιούκαλου Ρένα (παραγωγός ταινίας Embryo Lavra Butterfly)
Βούλγαρης Αλέξανδρος (σκηνοθέτης ταινίας Πολύδροσο)
Δόριζας Άρης (σκηνοθέτης ταινίας Γιάννης Σπανός: πίσω απ᾽ τη μαρκίζα)
Δρανδάκη Μαρία (παραγωγός ταινίας Animal)
Εξάρχου Σοφία (σκηνοθέτρια ταινίας Animal)
Ζωναράς Κάρολος (σκηνοθέτης ταινίας Tranzit)
Ιερόπουλος Φιλ (σκηνοθέτης ταινίας Avant-Drag!)
Ιωακειμίδη Χριστίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Μέντιουμ)
Καλομενόπουλος Γιώργος (παραγωγός ταινίας Dolls of Dresden)
Μαυροειδής Ζαχαρίας (σκηνοθέτης ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
Μπολομύτη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Το καλοκαίρι της Κάρμεν)
Νούσιας Γιώργος (παραγωγός ταινίας Μέντιουμ)
Ντούζα Μαρία (σκηνοθέτρια ταινίας Άκουσε με)
Πάσχος Στέργιος (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος ταξιτζής)
Πατρούμπα Βάσω (παραγωγός ταινίας Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα)
Πετροπούλου Τζίνα (παραγωγός ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
Ραΐσης Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Ο τελευταίος υπνοβάτης)
Σαραντινός Μιχάλης (παραγωγός ταινίας Άκουσε με)
Σουλτάνη Ιωάννα (παραγωγός ταινίας Εξέλιξη)
Τσαγγάρη Αθηνά (παραγωγός ταινίας Ladies in waiting)
Τσάφας Αλέξης (σκηνοθέτης ταινίας Dolls of Dresden)
Τσικάρας Βασίλης (σκηνοθέτης ταινίας Επιχείρηση άστρο)
Τσιμιτσέλης Γιάννης (σκηνοθέτης ταινίας Κουραμπιέδες από χιόνι)
Τσουκαλά Ιωάννα (σκηνοθέτρια ταινίας Ladies in waiting)
Τωμαδάκη Κωστούλα (σκηνοθέτρια ταινίας Η μητέρα του σταθμού)
Χαραλαμπίδης Ρένος (σκηνοθέτης ταινίας Νυχτερινός εκφωνητής)
Χούρσογλου Περικλής (σκηνοθέτης ταινίας Εξέλιξη)
Ψύκου Ελίνα (σκηνοθέτρια ταινίας Αδέσποτα Κορμιά)
Από τη διαδικασία επιλογής των ταινιών δεν έχουν αποσυρθεί μόνο η Φόνισσα της Εύας Νάθενα και ο Καπετάν Μιχάλης του Κώστα Χαραλάμπους.