Δύο ταινίες για την έναρξη της σχολικής σεζόν
Ανυπακοή και ριζοσπαστικότητα, καθηγητές σε απόγνωση
21 Σεπτεμβρίου, 2024
Δύο ταινίες για την έναρξη της σχολικής σεζόν

Πρόσφατα είχαμε την έναρξη της σχολικής σεζόν, οι αυλές ξεκίνησαν να γεμίσουν με τις φωνές των παιδιών που τις περισσότερες φορές μοιαζουν ουρλιαχτά έγκλειστων σε τσιμεντένια κλουβιά, στριμωγμένα σαν σαρδέλες, με στοίβες βιβλία, με άχρωμα εξώφυλλα. Κι όμως εκεί κρύβεται ένα μαγικό συναίσθημα, πολύπλοκο και δυνατό, που αν ήταν χρώμα θα το έβαφα γκρίζο και κόκκινο.

 

Είναι καρδιές που πάλλονται ρυθμικά. Σε κάνουν να αισθάνεσαι κάτι σαν το χέρι του Θεού, της μεταμόρφωσης. Ο αμφισβητούμενος ψυχολόγος των πειραμάτων, Μίλγκραμ, μίλησε για μια προσωπικότητα του “agent“, που εμφανίζεται σε δημόσιους λειτουργούς. Συνήθως οι agent νοιάζονται πιο πολύ να ευχαριστήσουν τον αρχηγό, την κρατική μηχανή παρά τους απλούς πολίτες. Είναι απόμακροι και φορούν μάσκα ηρεμίας για να μην φαίνεται η απόγνωση και η αποτυχία.

Η πρώτη ταινία, το Radical (2023), έρχεται από το Μεξικό με σκηνοθέτη τον Κρίστοφερ Ζάλλα και βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ του Sundance.

 

Θέμα της το εκπαιδευτικό σύστημα του Μεξικού, με τον πρωταγωνιστή, έναν δάσκαλο, ο οποίος μετακομίζει σε μία μικρή συνοριακή πόλη που πλήττεται από τη βία και τη διαφθορά. Οι ριζοσπαστικοί τρόποι διδασκαλίας είναι απαραίτητοι έτσι ώστε να κερδίσει το ενδιαφέρον των παιδιών, σε μία προσπάθεια να αλλάξει τις ζωές τους. 

 

Γιατί να τη δεις λοιπόν; Καταρχάς δείχνει πώς ένας δάσκαλος μπορεί να κινητοποιήσει και να μετασχηματίσει μία κοινότητα όταν εγκαταλείπει την τυπικότητα του agent προσωπείου. Η ταινία αυτή δεν είναι μακριά από τα δικά μας δεδομένα. Είναι τρυφερή και πέρα για πέρα συνταρακτική. 

Η άλλη ταινία που θέλω να αναφερθώ είναι το Specials (2019), οι Μοναδικοί. Γρήγορη και πολυεπίπεδη, αναφέρεται στο ερώτημα που στα χρόνια μου ως εκπαιδευτικός είχα ακούσει πολλές φορές από γονείς παιδιών με αναπηρία: «Τι να κάνω τώρα; Μεγάλωσε το παιδί μου και δεν υπάρχει καμία κρατική δομή για εμάς».
 
Οι δύο πρωταγωνιστές, ο Μπρούνο και ο Μάλικ, είναι οργανωτές κοινωνικών δομών που αναλαμβάνουν άτομα με αυτισμό τα οποία έχουν απορριφθεί από κάθε ίδρυμα και νοσοκομείο της Γαλλίας λόγω της βαρύτητας της κατάστασή τους, την οποία δεν μπορούν να διαχειριστούν και έχουν εγκαταλειφθεί στη μοίρα τους. Χωρίς να είναι επίσημα αναγνωρισμένοι από το κράτος οι δύο συνεργάτες μαζί με τους συνοδούς που κατευθύνουν αφιερώνουν κάθε στιγμή για να βελτιώσουν τη ζωή των ανθρώπων που φροντίζουν. Τρώνε και κοιμούνται μαζί, προσπαθούν να τους βγάλουν από την απομόνωση και να τους βοηθήσουν να είναι αυτόνομοι. Δεν είναι ντοκιμαντέρ αλλά ο ρεαλισμός του θα μπορούσε να το κάνει.

Η σκηνοθεσία είναι του Ολιβιέ Νάκας και του Μπράιαν Τολεντάνο. Πρωταγωνιστούν οι Βενσάν Κάσσελ και Ρένια Κατέμπ. Δεν αφορά μόνο τη μερίδα ατόμων που εμπλέκοντα με την αναπηρία αλλά όλους όσοι ζουν στον αστικό ιστό. Δίπλα μας κινούνται άνθρωποι με τις ίδιες ανάγκες αλλά διαφορετικές ικανότητες. 
 
Υ.Γ. Και οι δύο ταινίες βασίζονται σε αληθινά γεγονότα.

Για να μαθαίνετε πρώτοι νέα από τον χώρο του κινηματογράφου ακολουθήστε μας σε Facebook, Instagram, Χ και TikTok.